Nå har regjeringen foreslått endringer. Alle tilleggspoeng fjernes – med unntak av ett tilleggspoeng for førstegangstjenesten og to for realfag. Dette kan få store konsekvenser for folkehøyskolene.

Vi ønsker å peke på spesielt to argumenter for at folkehøyskolen skal beholde tilleggspoeng til opptak på høyere utdanning, nemlig styrkingen av fellesskapet/demokratiet og forberedelsen til høyere studier.

Når regjeringen nå foreslår å fjerne tilleggspoengene for et år på folkehøyskole, så sier de samtidig noe om viktigheten av og plassen til folkehøyskolen i opplæringsløpet. Det kan virke som regjeringen ikke ser den nytten vi ser hver dag i arbeidet på Sandefjord folkehøyskole og folkehøyskolen generelt.

Vi erfarer en generasjon unge mennesker med behov for støtte til å finne ut av hvem de er, og hvem de ønsker å være. Unge mennesker som bruker lengre tid på å bli modne nok til å kunne kalles voksne, som er usikre på fremtiden og hvilken plass de har i fellesskapet og som i økende grad strever med psykisk uhelse. Vi ser en generasjon med økende fokus på seg selv, der evnen til å bidra i fellesskapet ser ut til å ha mistet noe av sin styrke.

I dette trenger de å møte verden som den er, bryne sine meninger, møte andre unge voksne som er annerledes enn seg selv, de trenger å teste meninger, diskutere og stå opp for noe i en trygg kontekst - på et internat. Forsvaret kan være svaret for noen og folkehøyskolen kan være svaret for andre. Forsvaret er ikke for alle, og det er heller ikke folkehøyskole. Både folkehøyskolen og forsvaret lærer de unge å være en del av et fellesskap der det kreves noe av deg, noe som vi mener er en viktig del i det å bygge demokratiet. I det totale beredskapsbildet vi ser, er også den demokratiske beredskapen som ungdommen opparbeidet seg gjennom et år på folkehøyskole, svært viktig.

Frafallet er høyt i høyere utdanning. Tall fra SSB fra juni 2023 viser at under halvparten av de som tar en 5-årig Mastergrad (49,1 %) fullfører på normert tid. 54,5 prosent fullfører Bachelor på normert tid. SSB viste i februar i 2022 til at hele 1 av 4 ikke fullfører studiet sitt.

Ved et år på folkehøyskole, gir vi de kommende studentene, en velfortjent refleksjonspause, der de med større trygghet kan finne veien videre. Selv om det uttalte målet til regjeringen er å få unge raskere inn i utdanning, så tror vi at kunnskapsministeren klarer å ha to tanker i hodet samtidig, nemlig å få ned frafallet i høyere utdanning samtidig som man skal få unge raskere inn i utdanningsløpene. Gjennom et daglig fokus på å utvikle elevenes faglige kompetanse, sosial kompetanse og livskompetanse, kan folkehøyskolen være en viktig medspiller i denne tryggheten og da burde vi ha rammeforutsetinger for dette også.

Derfor er det underlig at regjeringen velger at demokratibyggeren, felleskapsbyggeren og personlighetsutvikleren Folkehøyskolen ikke skal stå igjen med tilleggspoeng ved opptak til høyere utdanning, når forsvaret fortsatt får dette.

Vi er bekymret for hva dette vil gjøre med den fremtidig rekruttering til folkehøyskolen og håper at regjeringen snur i denne saken og tilgodeser folkehøyskolen med de tilleggspoengene vi mener den fortjener.