Nå opplever vi et dobbelt togrøveri: Med aksept fra samferdselsministeren legges det opp til en ruteplan fra 2025/26 med kun lokaltog og dermed tidkrevende togbytte på alle stasjonene i nord-fylket. Samtidig er nytt dobbeltspor Strokke – Sandefjord fullstendig radert bort i regjeringens forslag til nasjonal transportplan 2025 – 2036.

Politikere, næringsliv og innbyggere i Vestfold må nå mobilisere med full kraft for en ruteplan med togstopp på stasjonene i Horten, Holmestrand og Sande. Vestfoldbanen må beholde Intercity-tilbudet på alle stasjonene. Sammen må vi stoppe den jernbaneskandalen det vil være at titalls milliarder kroner investert i nye dobbeltspor på Vestfoldbanen ikke utnyttes på en hensiktsmessig måte for brukerne av togtilbudet.

Når det avtalt forbedrede togtilbudet likevel ikke kommer i 2025, er det åpenbart at man stiller spørsmål ved samfunnets samlede investeringer. Togrøveriet svekker tilliten til staten som en forutsigbar aktør både generelt og i jernbanepolitikken spesielt.

Ødelegger togtilbudet

Vestfoldbanen har i dag et rimelig velfungerende Intercity-tilbud med togstopp på alle stasjoner. Dette vil jernbanemyndighetene erstatte med et todelt togtilbud som betyr at de tre stasjonene i nordfylket kun får stopp for lokaltog. Dermed ødelegger jernbanemyndighetene vårt togtilbud, som fra høsten 2025 vil kunne bli enda bedre med åpning av nye dobbeltspor mellom Drammen og Tønsberg. Det blir mye vanskeligere å reise innad i Vestfold, for eksempel fra Sandefjord til Horten eller Holmestrand, til arbeid, universitet eller skole når man må foreta tidkrevende togbytte.

Tilsvarende blir det vanskeligere for arbeidstagere eller skoleelever i nordfylket å pendle med tog til arbeid eller skole i Sandefjord, Larvik eller byene i Grenland. Det er svært uheldig både for bedrifter og den enkelte arbeidstager. Det svekker tilgangen på arbeidskraft og gir mindre mobilitet på arbeidsmarkedet i Vestfold, noe som svekker bedriftenes konkurranseevne. Viktige deler av næringslivet mister muligheten for raske reiser via tog og våre flyplasser Gardermoen og Torp.

Opptrer uredelig

Både samferdselsministeren og jernbanemyndighetene opptrer nå uredelig overfor Vestfold-samfunnet. De forsøker å framstille togtilbudet på stasjonene i nord-fylket som forbedret fra 2025/26. For de fleste pendlere vil lokaltog, pendelen fra Dal i Eidsvoll, være ensbetydende med et dårligere tilbud. Man mister dagens Intercity-tilbud og får et dårligere togtilbud, målt i komfort og reisetid. Pendlere gis mindre mulighet til å bruke reisetiden på en hensiktsmessig måte og vil oppleve en mer stressende arbeidsreise. Fra høsten 2025 skal Vestfold i pakt med mangeårig dialog ha togtilbud med økt frekvens, kortere reisetid og vesentlig bedre regularitet.

Kraftfull samfunnsbygger

Forslaget til ny ruteplan fra 2025 rammer både de som pendler til Drammen/Oslo og de som reiser internt i Vestfold – og til Grenland - til arbeid eller skole. Jernbanebyråkratene i Oslo forstår ikke Vestfoldbanens rolle og betydning for bedrifter, offentlige virksomheter og innbyggere. En moderne dobbeltsporet Vestfoldbane gjennom hele fylket vil fungere som en kraftfull samfunnsbygger, som kobler sammen bedrifter, offentlige virksomheter, arbeidstagere og studenter/skoleelever. Formålet med en moderne jernbane må nettopp være å legge til rette for å skape nye verdier, arbeidsplasser og opplevelser.

Ødeleggende

Dobbeltsporet Vestfoldbane Tønsberg – Oslo kommer mer enn 20 år etter åpningen av ny 4-felts motorvei på samme strekning. Et hovedmål med de nye dobbeltsporene som åpnes høsten 2025 må være å bidra til at flere dropper bilen til fordel for toget. Den nye ruteplanen vil dessverre være ødeleggende for overgangen fra biltransport til tog. Togbytter og lokaltog-standard stimulerer nettopp til bruk av egen bil. Derfor vil den nye ruteplanen undergrave en effektiv klimapolitikk og Vestfolds overgang til fornybarsamfunnet.

Stortinget på banen

Venstre i Vestfold har tatt opp saken med vår egen stortingsgruppe fordi vi mener den foreslåtte ruteplanen er et gigantisk løftebrudd overfor hele Vestfold og fordi den etter vårt syn er i strid med de føringer og forutsetninger som Stortinget gjennom mange år har lagt til grunn for utbygging av dobbeltspor i Vestfold. Venstre vil derfor arbeide for at Stortinget kan gi de nødvendige politiske føringer og signaler, slik at vi redder en velfungerende Vestfoldbane.