I august 2019 fikk vi beskjed, fra øverste hold, at de ikke hadde økonomi til å bygge nye jernbanestasjoner, kun til oppgradering mellom stasjonene. Takk for det! Og her mellom Stokke og Sandefjord, planla Bane NOR og politikerne, intet mindre enn tre jernbanestasjoner, innenfor en togtid på 9 minutter. Hallo?

Yes, vi var lykkelige, alle vi som tenkte på naturen, dyrelivet, fuglelivet, og alle de tettbebygde boligområdene, og bondegårder, som skulle ha blitt en ”saga blott”, hvis dette vedtaket hadde blitt noe av.

Og, dette ”nei” kom kun 2-3 måneder etter at alle politikerne, fra alle partier, med Bane NOR i spissen, hadde gått enstemmig inn for denne fryktelig ødeleggende traseen. En historisk avgjørelse, kalte de dette. Ja, jammen meg ble den historisk. Intet annet enn et sant mareritt, for de stakkars menneskene som har sittet i sine båndlate hus, på femte året, tror jeg det er. Men politikerne tok ikke nei, for et nei, og har holdt på siden 2016, altså i 8 år, med utredninger på alle hold. Så de fikk tydeligvis en stor pott med utredningspenger, i starten, som de på død og liv måtte få brukt opp. Derfor har halve Sandefjord blitt boret i stykker, på alle bauer og kanter, langs den foreslåtte traseen, og det har piplet opp flytende kvikkleire, både her og der.Men takk og pris, nå er det slutt på denne galskapen.

Tenk på alle de milliarder av kroner som har gått med til dette dødfødte prosjektet. Hvorfor la politikerne den sunne fornuften på hylla, og stolte blindt på Bane NORs forslag? Et Bane NOR som plutselig hadde begynt med byplanlegging, på toppen av det hele. De kjøpte jo også opp to eiendommer, fra Jotun, langs vår nåværende trasee, til milevis over takst. Hvem betalte dette gildet, mon tro? Skattebetalerne selvfølgelig.

Jeg tror politikerne ble snakket trill rundt av Bane NOR. For kort tid siden, stod der å lese, at politikerne, i Sandefjord, hadde takket nei til å få møteplasser for togene, langs vår nåværende trasee, så de likevel kunne få realisert ”to tog i timen”. Hva? Takket de nei? Hørte jeg riktig? Hallo?

Vi har jo skjønt det, at det ikke var DET som var det viktige her. Nei, det var byutvikling langs den gamle jernbanetraseen som stod i fokus. Vi har jo sett disse byutviklings-tegningene i avisa, flere ganger. Helt hårreisende, å se at jernbanestasjonen vår skulle flyttes ut av byen, og opp til Bugården/Gymnaset. De togreisende måtte da bli avhengig av taxi eller buss, for å komme seg ned til byen. Hvem planlegger slikt? Hallo?

Og, så har vi den beste beliggenhet, som tenkes kan, på dagens jernbanestasjon, med utsikt ned til havna. Og, for ikke å snakke om dagens trasee, som ligger der på flate marka, hvor man skuer ut over jorder og skog. Soleklart det beste sted for utvidelse, hvis det skulle trengs. Og tenk det, det er nesten pinlig å skrive dette, innsparingen i tid, ved å rasere halve Sandefjord, ville blitt på nesten 40 sekunder, ifølge Bane NOR selv. Det spørs, om det ikke ble byplanlegging med mange agendaer, som ble hovedfokuset her.

Jeg ser at det fremdeles står politikere fram og skal kjempe for denne dødfødte traseen. I disse ”grønne” tider, burde de søren plystre meg, sette seg inn i hva de egentlig stemmer på. Jeg synes det holder nå, med miljøkriminalitet i vår kommune. Fjorden vår ble forgiftet, fra fabrikkene langs fjorden, som bare tømte giftstoffer ut i fjorden, i årtider, uten tanke for livet i fjorden. Stakkars fisk og planter, og menneskene og dyrene dette gikk ut over. Dette sliter vi med fremdeles. Og nå var planen å starte på Hjertås, Sandefjords beste turterreng. No way! Drøm søtt!

Kjære alle dere, som sitter i båndlagte hus. Jeg gleder meg, langt inn i det innerste, over at båndleggingen endelig må oppheves, og at dere får friheten deres tilbake. Men tenk, at dette marerittet skulle ta hele 8 år. Hvem kunne tro det? Kjemp for alt hva du har kjært ... Det lønte seg. Takk for kampen, folkens!