Riktignok gjelder vedtaket bare som en prøveordning i sommer. Men bare det viser tvilen og tvisynet i saken. Hadde man vært hundre prosent overbevist om klokskapen i innskrenket p-tid, ville utvalget gjort 15-minutters-parkeringen permanent med én gang.

Jeg må si meg 100 prosent enig i kommentaren til Tore Gjone Møller, som antyder at med en slik p-tid, vil de fleste som benytter disse plassene i dag, finne annet sted å parkere.

Det kan virke som om om mine kolleger folkevalgte kun har tenkt på Polet som grunn til at man parkerer akkurat her. Slett ikke alle gjør det. Denne delen av sentrum inneholder Hvaltorvet kjøpesenter hvor man i løpet av en time kan få utført mange ærend. Ikke alle ønsker å skrape opp bilen i underetasjen der og foretrekker parkering i friluft. Bare «Kjølnerdomen», Torvet 1 A, inneholder kontorer for tannleger, advokater, psykologer, fot- og fysioterapeuter, bodyshops m.fl. Videre rundt Torvet og opp Jernbanealleen og Storgata finnes en drøss butikktilbud.

Les også

Med maks 15 minutters maks parkeringstid utenfor polet vil de fleste velge annet sted å parkere

Det er temmelig opplagt at svært mange kombinerer flere gjøremål ved å parkere i hele Jernbanealleens lengde fra Torvet nord og nedover. Det kan til og med tenkes at en kaffekopp eller et enkelt måltid kan kombineres med nødvendige avtaler innenfor en time.

De som i dag klager over mye tomkjøring i jakten på en kantstensparkering i sentrum, kan tross alt betrakte timesparkeringen som et gode, i forhold til 15 minutter. Det blir mange flere trafikkbevegelser, inn og ut av lukeparkeringer, trafikkstands og kork.

For Polets del er ikke 15 minutter tilstrekkelig dersom man er i tvil om valg av edle dråper og søker råd hos en fantastisk betjening, eller skal kjøpe større kvanta til åremålsfeiringen. Jeg regner med flere ekstra ansatte i Sandefjord Parkering. I dag svermer fire trafikkbetjenter rundt Polet nesten til enhver tid, nå blir det nok behov for flere.

Skal vi satse på et levende sentrum med mange mennesker, varierte tilbud, sosiale treffsteder og høyt aktivitetsnivå, er ikke dette veien å gå. Det er helt opplagt at 15 minutters parkeringstid i dette området vil føre til flere besøk på Pindsle, spesielt når et nytt polutsalg etablerer seg der. Dagligvare- og detaljhandelen i næringsområdet vil få flere kunder siden det ikke er mangel på gratis parkeringsplasser der. Det bidrar til å utarme sentrum, noe som er stikk i strid med vedtatte planer og politiske erklæringer.

Andre Vestfoldbyer misunner Sandefjord dens gratis kantstensparkering i en time, ja, to timers finnes jo også. Det er et konkurransefortrinn.

Den eneste trøsten er at ordningen skal prøves ut. I september kan vi puste lettere.