Sandefjordingen og mekanikerne fikk det nemlig en anelse hektisk inn mot søndagens finale i F1H20-sirkuset, ettersom mekanismen som løfter motoren på båten horisontalt, sluttet å virke. Motoren var dermed låst på det høyeste punktet, og teamet jobbet frenetisk helt til siste sekund før start for å løse problemet.

Mekanismen var fortsatt ustabil i finalen, men Strømøy fikk kjørt.

– Det ble ingen perfekt oppladning, men vi klarte det i siste sekund, sier en lettet båtfører.

Klatret

Med en god start klatret Strømøy fra 11. plass i kvalifiseringen og ble liggende å jage konkurrentene. Med båter tett foran og tett bak, ble det en prøve i konsentrasjon og stamina. I cockpiten målte det 53 grader på det meste og påkjenningen på førerne var stor.

Strømøy endte til slutt på åttendeplass.

I tillegg til nevnte løp, kjørte sandefjordingen også sprintrace, slik det også er i billøp. Dette er en nykommer i båtsporten, og for Strømøy ble det sjetteplass og fem VM-poeng.

– Det er viktig å plukke poeng i alle løpene, sier teamsjef Andrea Colombo.

Alene om nykommer

Team Strømøy er fortsatt de eneste som utvikler en ny 4 takts motor - sammen med Mercury fabrikken i USA - i båtsirkuset. Så langt erfarer de at den nye motoren ser ut til å være langt mer holdbar enn de gamle, noe Colombo mener vil bli en fordel for Team Strømøy framover.

Han forteller at kjøringen så langt har gått bedre enn forventet og at Strømøy knapper inn tideler i hver økt på løpene.

- Målet vårt er pallplass i løpet av sesongen. Det vil bli litt av en sensasjon, sier Marit Strømøy selvsikkert.